KONCEPCJA PRACY ŻŁOBKA ,,WESOŁY MIŚ’’ W PIĄTKOWEJ
"Jeśli nie umie – naucz
Jeśli nie wie – wytłumacz
Jeśli nie może – pomóż”
Janusz Korczak
SPIS TREŚĆI
- MIEJSCE I ROLA JAKĄ PEŁNI ŻŁOBEK
- NASZA PLACÓWKA
- ADAPTACJA NOWYCH DZIECI
- ZASADY, METODY, FORMY PRACY
- MISJA ŻŁOBKA
- WIZJA ŻŁOBKA
- WIZJA DZIECKA W ŻŁOBKU
- PRAWA DZIECKA
- MODEL ABSOLWENTA
- ROLA OPIEKUNA – WYCHOWCY
- WSPÓŁPRACA ZESPOŁU OPIEKUŃCZEGO POLEGA NA:
- WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI UKIERUNKOWANA JEST NA:
- WSPÓŁPRACA Z INNYMI INSTYTUCJAMI:
- DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ
Rodzina jest najważniejszą i podstawową komórką społeczeństwa, ale przede wszystkim naturalnym środowiskiem, w którym rozwija się dziecko. Bardzo ważne jest przygotowanie dziecka do życia w społeczeństwie. Dziecko od urodzenia do 3 roku życia posiada niezwykłą wrażliwość oraz zdolności do przyswajania informacji ze środowiska w którym żyje. Pierwsze dwa lata życia są najważniejsze. Obserwacja udowadnia, że małe dzieci obdarzone są niezwykłymi zdolnościami umysłowymi i wskazuje na nowe sposoby ich formowania – dosłownie „edukowanie poprzez współdziałanie z naturą”. Tutaj więc zaczyna się nowa ścieżka, na której to nie profesor uczy dzieci, ale dzieci uczą profesora.
Nadrzędnym celem naszej pracy jest wspieranie naturalnego rozwoju dziecka, jednak bez niepotrzebnej ingerencji w jego działanie. Ważne jest przygotowanie dziecka do radzenia sobie w codziennych sytuacjach. Wypracowanie umiejętności pokojowego rozwiązywania konfliktów oraz radzenia sobie z emocjami w dzieciństwie będzie miało swoje odzwierciedlenie w życiu dorosłym. Nie bez znaczenia jest też przemyślane otoczenie, motywujące dziecko do samodzielnej pracy dzięki czemu zaspokajają swoją naturalną potrzebę ciekawości świata. Czerpanie radości z osiągniętych nawet najmniejszych sukcesów w działaniu dziecka jest dla nas wielkim sukcesem. Swoją pracę traktujemy jako życiową pasję, która wymaga poświęcenia, a także ciągłego doskonalenia. Chcemy, aby atmosfera panująca w ,,WESOŁYM MISIU’’ sprzyjała dziecku, tak aby rozwijało się harmonijnie, bezpiecznie i twórczo. Działania naszego żłobka mają również zaktywizować lokalną społeczność oraz promować edukację od najmłodszych lat. Wiemy, że jest to dobra inwestycja, a wielkość różnorodnych działań będzie miała pozytywny wpływ na przyszłość dziecka. Poprzez naukę cierpliwości, życzliwości oraz kształtowania samodyscypliny maluch wkracza w świat tak szeroko pojętych wartości.
Gminny Żłobek „WESOŁY MIŚ” mieści się w budynku po dawnym sklepie. Budynek został całkowicie odnowiony, wyremontowany i znajduje się w miejscowości Piątkowa w Gminie Chełmiec. Placówka jest dostosowana do potrzeb dzieci niepełnosprawnych. Budynek oraz przylegający do niego teren jest ogrodzony. W żłobku, tuż przy wejściu znajduje się szatnia dla dzieci oraz pokój matki karmiącej. Ponadto blisko wejścia zlokalizowane są pomieszczenia administracyjne tj. pomieszczenie szatniowo-socjalne wychowawczyń, gabinet dyrektora, oraz dwie toalety: dla personelu oraz dla niepełnosprawnych. Podstawową
i najważniejszą funkcję lokalu żłobkowego stanowi jedna duża sala i plac zabaw wyposażony w nowy sprzęt do zabaw i zajęć ruchowych. Teren placu zabaw jest ogrodzony.Wielkość powierzchni pomieszczeń uwzględnia potrzeby rozwojowe dzieci w zakresie swobodnej zabawy i potrzeb życia codziennego. Właściwe przygotowanie otoczenia i wyposażenie żłobka w materiał Montessori uwzględnia potrzeby rozwojowe dzieci, stymuluje potrzebę eksperymentowania, umożliwia różne formy interakcji pomiędzy dziećmi, a także wspomaga dziecko w osiąganiu przez niego samodzielności. Meble dostosowane są do wzrostu dzieci – niskie i otwarte, a pomoce znajdujące się na nich – uporządkowane tematycznie oraz wykonane z naturalnych surowców tj. drewno lub bawełniana tkanina.
Żłobek zatrudnia dyrektora, 4 opiekunki, 1 pielęgniarkę, pracowników administracji i obsługi.
Żłobek zapewnia dzieciom wychowanie, nauczanie, bezpieczeństwo i poszanowanie ich praw, oferuje zajęcia dodatkowe: plastyczne,muzyczno – ruchowe, język angielski. Żłobek bardzo dużą wagę przykłada do współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym. W Żłobku działa Rada Rodziców wspierając działalność statutową placówki.
CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE PRACY ŻŁOBKA
CELE OGÓLNE
- Realizowanie koncepcji ukierunkowanej na rozwój dzieci poprzez wychowanie i opiekę.
- Kształtowanie umiejętności muzycznych, plastycznych, zdrowotnych, językowych oraz ekologicznych dzieci.
- Rozwijanie współpracy z rodzicami oraz z innymi placówkami.
- Zapewnienie ciągłego doskonalenia się, rozwijania i poszerzania umiejętności oraz wiedzy pracowników.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Stymulowanie harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnego z jego indywidualnym tempem.
- Tworzenie najkorzystniejszych warunków do rozwoju dziecka, najbardziej zbliżonych do środowiska rodzinnego, pełnych ciepła, czułości i troskliwości.
- Głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu samodzielności i niezależności od dorosłych.
- Rozbudzanie w dziecku chęci poznawania otaczającego je środowiska.
- Współpracowanie z rodzicami oraz innymi instytucjami.
- Promowanie placówki w lokalnym środowisku.
Małe dziecko jest mocno uzależnione emocjonalnie od najbliższych mu osób, dlatego nie może obejść się bez ich wsparcia i pomocy. Moment przekroczenia przez dziecko progu żłobka jest nadzwyczaj trudnym przeżyciem, dlatego konieczne jest wspieranie go przez rodzinę i opiekunki. Z tego względu tak ważny jest proces adaptacyjny dziecka w nowym środowisku. Żłobek jako środowisko wychowawcze i edukacyjne, powinno stworzyć jak najbardziej korzystne warunki do rozwoju. Może je zapewnić poprzez ścisłe współdziałanie z domem rodzinnym dziecka.
Zarówno dzieci, jak i ich rodzice odczuwają niepokój związany z przekroczeniem progu żłobka po raz pierwszy. Szczególnie trudne momenty przeżywają rodzice, gdy pojawią się pierwsze problemy z przystosowaniem do warunków i wymagań żłobka .
Trudności przystosowawcze dziecka do żłobka:
- Bliska więź dziecka z rodzicami,
- Brak samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych,
- Nadopiekuńczość rodziców ,
- Liberalne wychowanie,
- Małe poczucie bezpieczeństwa.
Cele adaptacji:
- Skrócenie procesu adaptacji dziecka do żłobka,
- Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – żłobek,
- Nawiązanie kontaktu z rodzicami w celu ułatwienia dalszej współpracy,
- Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dzieci,
- Poznanie się i integracja rodziców między sobą.
W całokształcie naszej pracy na pierwszym miejscu stawiamy dzieci, podczas pracy z nimi opiekunki wykorzystują metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę.
- Tworzymy miejsce, w którym dzieci czują się w pełni bezpieczne. Staramy się, aby podczas codziennych działań były one pogodne, radosne, pełne optymizmu i chęci do zabawy, z ochotą podejmowały różnorodne działania. Tworzymy sytuacje, w których dzieci łatwo nawiązują kontakty zarówno z dorosłym jak i rówieśnikami. Dyskretnie zachęcamy je do pokonywania przeszkód, które samodzielnie dostrzegą na swojej ścieżce edukacyjnej.
- Opiekunowie są partnerami dzieci, pozwalając dzieciom na ujawnienie własnych pomysłów zachęcając je jednocześnie do ich pełnej realizacji.
- Ku radości dzieci, opiekunowie są współtowarzyszami zabawy, gry czy swobodnej rozmowy.
- Opiekunowie dają dzieciom swobodę działania, dostarczając pomoce, umiejętnie i niepostrzeżenie naprowadzają dzieci na samodzielne rozwiązywanie problemów.
- Dbamy o to aby rodzice byli zadowoleni z pracy żłobka, aby ufali wszystkim jego pracownikom i codziennie z przyjemnością pozostawiali w nim swoje dzieci.
- Zabawa małego dziecka jest sposobem wyrażania samego siebie oraz sposobem bycia w świecie. Jest podstawową formą aktywności, dzięki której poznaje siebie, ludzi i świat. Wprowadzamy nowe metody pracy z małym dzieckiem które oparte są na: podbudowie koncepcji pedagogicznej Marii Montessori. Metoda ta daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju: fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego. Pomaga w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości, w formowaniu prawidłowego charakteru, zdobywaniu wiedzy.
Pedagogika zabawy
W celu wspomagania rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka, wzbogacenia jego doświadczeń, rozwijania nowych umiejętności stosowane są metody pedagogiki zabawy:
- zabawy ruchowe,
- zabawy stymulacyjne,
- zabawy z muzyką i piosenką.
Kreatywna edukacja
Wszelkie nasze działania mają u podstaw założenia edukacji kreatywnej. W każdym dziecku drzemie duży potencjał twórczy – dlatego też pragniemy rozwijać twórczą aktywność dzieci i pobudzać ich do tworzenia czegoś nowego.
W czasie pobytu w żłobku dzieci uczestniczą w zajęciach:
- ruchowych
- umuzykalniających
- dydaktycznych
Zabawy Ruchowe
We wszelkie zabawy ruchowe wplatamy elementy Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – metody, która jest propagowana na całym świecie jako jeden z ważniejszych czynników rozwoju psychomotorycznego małych dzieci. W metodzie tej wykorzystuje się ruch do rozszerzania świadomości własnego ciała i przestrzeni, pogłębiania kontaktu z innymi osobami oraz usprawniania motoryki. Poprzez udział w zabawach orientacyjno-porządkowych dzieci uczą się orientacji w schemacie własnego ciała, reagowania na polecenia i sygnały oraz poznają pojęcia określające położenie. Zabawy bieżne oraz zabawy z elementami równowagi rozwijają u dzieci sprawność ruchową.
Zajęcia umuzykalniające
W czasie wielu zajęć towarzyszy nam muzyka, która ma bardzo duże znaczenie w życiu dziecka: rozwija jego wrażliwość, wpływa na rozwój emocjonalny, a także ma bardzo duży wpływ terapeutyczny na dzieci. Dlatego też w naszym żłobku dzieci poznają wiele piosenek i tradycyjnych zabaw, a także towarzyszące im ruchy i gesty.
Zajęcia dydaktyczne
W czasie zajęć dydaktycznych, dzieci poprzez zabawę poznają m.in. nazwy przedmiotów z najbliższego otoczenia, pojęcia określające wielkości (np. duży - mały, wysoko - nisko), uczą się rozpoznawać kolory i dostrzegać zmiany w otoczeniu związane z porami roku, a podczas wspólnego czytania bajek doskonalą umiejętność słuchania i odnajdywania na ilustracjach usłyszanych treści.
Rozwój twórczej aktywności
W czasie zajęć plastycznych dzieci mają możliwość korzystania z wielu materiałów – kredek, farb, kredy, papieru kolorowego, bibuły, tkanin, plasteliny i wielu innych – dzięki czemu doskonalą motorykę dłoni i palców oraz koordynację wzrokowo-ruchową, a przede wszystkim rozwijają swoją aktywność twórczą.
Metody:
- Metoda Malowania Dziesięcioma Palcami
Twórczynią metody malowania palcami jest pedagog R. F. Show.Walory tej metody to: pomoc w pokonywaniu lęku, uwolnienie się od zahamowań wzmocnienie wiary we własne siły, pobudzanie ekspresji fantastycznej. Metoda ta oprócz cennych walorów terapeutycznych, ma również wartości diagnostyczne.
- Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
"Metoda Ruchu Rozwijającego"Weroniki Sherborne to psychoruchowe wspomaganie rozwoju dzieci oparte na zabawie. Metoda umożliwia dzieciom zaspokojenie potrzeb psychoruchowych, rozwija koncentrację, pomaga wzbudzić zaufanie do innych osób przez co dziecko uzyskuje poczucie bezpieczeństwa.
- Programy Aktywności "Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja" Knillów Programy aktywności stanowią ramy, dzięki którym rozwija się kontakt społeczny, ruch
i zabawa. Mogą też stanowić punkt wyjścia dla rozwoju rozumienia i używania języka. Podstawowym ich założeniem jest przekonanie, że rozwój dziecka zależy od zdolności nabywania, organizowania i wykorzystywania wiedzy o sobie, także od tego, w jaki sposób dzieci zaznajamiają się ze swoim ciałem i uczą się, jak go używać. Opracowane programy "pomagają dziecku doświadczyć jego ciała jako jedności i wspomagają rozwój wyobrażenia ciała wtedy, gdy dziecko nie jest zdolne do używania swojego ciała aktywnie". Niewątpliwie atutem tej metody jest wykorzystywanie zabawy w połączeniu z muzyką i ruchem. Dziecko uczy się łączyć słyszane dźwięki z konkretnymi czynnościami, co daje nie tylko radość
z prawidłowo wykonywanych ćwiczeń, ale ponadto zapewnia mu odpowiedni poziom bezpieczeństwa konieczny do nawiązania kontaktu. W efekcie uzyskujemy zwiększoną koncentrację uwagi oraz pamięć, a także usprawniamy koordynację pomiędzy układem nerwowym a mięśniowym.
- Zabawy i ćwiczenia Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów "KLANZA"
Zabawy i ćwiczenia Stowarzyszenia KLANZA to tańce i zabawy integracyjne, które pomagają przezwyciężyć dziecięce lęki i obawy, osiągnąć poziom swobodnego komunikowania się. Przeżycie zadowolenia, radości pomaga osiągnąć harmonię i zwiększa poczucie przynależności do grupy. Tańce dają możliwość uwolnienia się od wewnętrznych napięć
i niepokojów, dają ujście nagromadzonym emocjom. Wyzwalają aktywność ruchową, pozwalają dzieciom na budowanie poczucia własnej wartości, a animacja przy pomocy ruchu ukazuje klimat w innym świetle.
- Elementy Dobrego Startu M. Bogdanowicz
Założeniem jest jednoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, dotykowo-kinestetycznych (uczucie dotyku i ruchu) i motorycznych oraz ich współdziałanie, czyli integracji percepcyjno-motorycznej. Zasadniczą rolę w tej metodzie odgrywają trzyelementy: słuchowe(piosenka), wzrokowe (wzory graficzne) i motoryczne (wykonywanie zorganizowanych ruchów w czasie i przestrzeni).
- Bajkoterapia
Pomaga w przezwyciężaniu lęków związanych z różnymi sytuacjami. Dzięki temu w psychice dziecka pojawia się pozytywne myślenie, dzieci zaczynają rozumieć swoje uczucia, ich przejawy, a także przyczyny. Bajki terapeutyczne pokazują jak trzeba sobie radzić i przedstawiają pewne wzorce postępowania. Sprawiają, że dzieci zaczynają rozumieć świat, w którym żyją, przestają czuć się samotnie.
Misją naszego Żłobka ,,Wesoły Miś” jest pomoc Rodzicom w wychowaniu dziecka i stworzenie najlepszych warunków umożliwiających jego pełen intelektualny, emocjonalny i fizyczny rozwój. Wprowadzamy dzieci w świat nauki przez zabawę, współprace i przyjaźń, nowe doświadczenia charakterystyczne dla ich wieku rozwojowego.
Żłobek ,,Wesoły Miś” wspiera dziecko w jego naturalnym rozwoju. Dba o jego bezpieczeństwo, a także rozbudza w nim ciekawość poznawania otaczającego je świata, współpracuje oraz wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców, tworzy warunki do nabywania przez dziecko umiejętności zgodnych z jego możliwościami rozwojowymi, kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi. Nieustannie analizuje i ocenia efekty swojej pracy,
a uzyskane wyniki wykorzystuje w celu dalszego doskonalenia się.
Każde dziecko jest:
- ciekawe świata,
- kreatywne,
- radosne,
- aktywnie uczestniczące w życiu żłobka,
- ufne w stosunku do opiekuna,
- uczciwe i prawdomówne,
- samodzielne w stosunku do zabaw i prowadzonych działań edukacyjnych,
- kulturalne i tolerancyjne,
- świadome zagrożeń świata zewnętrznego.
Dziecko jest człowiekiem tu i teraz. Jest osobą ludzką, nie zadatkiem na przyszłe dorosłe życie. Ma niezbywalną godność i prawa ludzkie, obywatelskie, socjalne zapisane w Konwencji o Prawach Dziecka, w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym i innych ustawach. Ma także prawa dziecięce: prawo do rozwoju, do szacunku dla jego dziecięcego wysiłku, do dziecięcych spraw, do płaczu, do błędów, do niewiedzy. Ma prawo do miłości, do opieki, ochrony i pomocy. Tym większe, im mniejszego dziecka dotyczy.
Jako pracownicy żłobka mamy pełną świadomość, jak ważnym etapem w rozwoju dziecka jest okres od 0 do 3 lat jego życia. Jak wiele zależy od relacji otoczenia wobec dziecka w środowisku żłobkowym. Dlatego traktujemy dziecko jako ważnego i poważnego obywatela, zasługującego na szacunek dla jego wysiłku, dla dziecięcego świata.
Dziecko ma prawo do:
- Życia i indywidualnego tempa rozwoju, które umożliwia osiągnięcie niezależności oraz ułatwia aktywne uczestnictwo w życiu społeczeństwa.
- Szczególnej troski i pomocy.
- Wychowywania się w atmosferze pełnej miłości, ciepła, troskliwości, i zrozumienia, w duchu pokoju, wolności i tolerancji.
- Swobody myśli, sumienia i wyznania.
- Spokoju i samotności, gdy tego chce.
- Snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone.
- Pomocy i ochrony podczas pokonywania przeżyć wywołanych przemocą.
- Wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi.
- Zabawy i wyboru towarzyszy zabawy.
- Pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia.
- Nauki i informacji.
- Świadczenia konsekwencji swojego zachowania.
- Zdrowego żywienia.
Dziecko, które ukończy pobyt w Gminnym Żłobku „WESOŁY MIŚ”:
- Będzie potrafiło dobrze funkcjonować w roli przedszkolaka.
- Jego motywacja do uczenia się oraz chęć do poznawania otaczającego je środowiska ujawni się wtedy, gdy dziecko zacznie zadawać pytania i będzie oczekiwało wyczerpujących odpowiedzi.
- Będzie starało się uważnie słuchać, koncentrować się przez dłuższy czas, a także umiejętnie współpracować w grupie.
- Będzie posiadało zdolność do obdarzania innych uwagą oraz porozumiewania się w zrozumiały dla innych sposób.
- Będzie samodzielnie ubierało się, spożywało posiłki, a także korzystało z toalety.6. Nie będzie obawiało się wystąpień publicznych, reprezentowania grupy oraz wyrażania swoich emocji.
Każdy wychowawca powinien w pracy z dzieckiem spełniać następującą rolę:
- powinien przede wszystkim poznać samego siebie, być sobą,
- zapewnia dziecku opiekę w warunkach bytowych, zbliżonych do warunków domowych,
- zagwarantowuje dziecku właściwą opiekę pielęgnacyjną i edukacyjną, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka,
- prowadzi zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, uwzględniając rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwy do wieku dziecka,
- stopniowo prowadzić do usamodzielnienia dziecka, przez stwarzanie różnego rodzaju sytuacji, które wynikają z inicjatywy dziecka,
- ze względu bezpieczeństwa ma obowiązek utrzymania porządku w miejscu przebywania dzieci,
- czujnie obserwować codzienne zachowanie dziecka,
- poznawać każde dziecko indywidualnie, organizować działania oparte na porozumieniu z dziećmi,
- akceptuje dziecko, które popełnia błąd,
- spieszy z pomocą, tam gdzie jest potrzebny,
- słucha i opowiada, kiedy jest do tego zapraszany.
- tworzeniu zespołów zadaniowych,
- tworzeniu koncepcji pracy żłobka,
- tworzeniu rocznych programów,
- monitoringu procesów zachodzących w żłobku,
- dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.
- dążeniu do wspólnych oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych żłobka
i środowiska rodzinnego, - wszechstronny rozwój dziecka,
- nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
- przekazanie wszelkich informacji dotyczących funkcjonowanie dziecka w żłobku,
- zapoznanie rodziców z planami, programami pracy,
- przekazanie informacji dotyczących stanu gotowości dziecka do żłobka,
- włączanie rodziców dzieci do życia grupy i żłobka,
- ukazanie żłobka jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców,
- zaangażowanie rodziców w prace na rzecz żłobka,
- promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Współpraca z rodzicami odbywa się poprzez zebrania ogólne, zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci, konsultacje indywidualne, prowadzenie kącika dla rodziców (bieżące informacje, eksponowanie prac), organizacja uroczystości, włączanie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych oraz angażowanie rodziców w pracę na rzecz żłobka i poszczególnych grup.
- Nawiązanie współpracy z innymi żłobkami/ przedszkolami,
- Uczestnictwo w konkursach organizowanych przez inne żłobki/ przedszkola,
- Zapraszanie koleżanek z innych placówek w celu prezentowania pracy, szkoleń, warsztatów i wymiany doświadczeń,
- Urzędem Gminy (akcje, konkursy, sprawy organizacyjne),
- Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną,
- Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
- Sponsorami,
- Promowanie wzajemne lokalnych przedsiębiorstw, branż, zawodów oraz naszej placówki w ich kręgach,
- Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą.
Każda zmiana w Koncepcji Pracy Gminnego Żłobka „Wesoły Miś” będzie nanoszona natychmiast przy udziale zespołu opiekuńczo – wychowawczego. Przynajmniej raz w roku podjęta będzie dyskusja dotycząca poprawek, innowacji bądź ewentualnych niedostatków naszej Koncepcji. Rodzice zostaną zapoznani z Koncepcją poprzez zamieszczenie jej na tablicy ogłoszeń.
Koncepcja została opracowana przez zespół opiekunów
Żłobka „Wesoły Miś” w Piątkowej