Opieka, wychowanie, edukacja
Wrzesień jest miesiącem adaptacji. W tym czasie dzieci poznają otoczenie, rówieśników, opiekunów, poznają rytm dnia, zasady i reguły współżycia w grupie. Uczą się jak spokojnie rozstać się z rodzicem, w tym jak przezwyciężyć lęk i obawy przed zmianą środowiska, a opiekunowie dbają przede wszystkim o to, żeby pobyt w żłobku kojarzył się dzieciom z radosnym przeżyciem. Bierzemy pod uwagę indywidualny tok rozwoju każdego dziecka, które według własnego tempa i możliwości adaptuje się do żłobka.
Podczas pobytu w żłobku codziennie organizowane są dla dzieci różne zajęcia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem metod i technik dostosowanych dla dzieci do 3 roku życia.
- EDUKACJA ZDROWOTNA
Zajęcia na temat zasad zdrowego żywienia, zabawy ruchowe o charakterze gimnastycznym, ogólnorozwojowym, nauka prawidłowego spożywania posiłków, codzienne czynności kształtujące nawyki higieniczne, nauka prawidłowego mycia rąk, nauka nocnikowania, zabawy grupowe organizowane na świeżym powietrzu.
- EDUKACJA MUZYCZNA
Edukacja muzyczna w żłobku jest połączona z codzienną aktywnością dziecka. Jej celem nie będzie kształtowanie kompetencji muzycznych, ale przede wszystkim wszechstronne stymulowanie rozwoju. Dlatego zajęcia muzyczne to : wspólne śpiewanie, marsz w rytm muzyki, zajęcia z instrumentami muzycznymi, śpiewanie piosenek związanych z porą roku i świętami, wprowadzenie zabaw w parach i w kółeczku, wyciszanie dzieci poprzez odtwarzanie muzyki klasycznej, zabawy wyciszające przy muzyce relaksacyjnej, swobodny taniec, rozpoznawanie odgłosów, zabawa w echo: powtarzanie słów: głośno, cicho, szeptem, naśladowanie, zapoznanie z instrumentami do rytmiki i gra na tych instrumentach. Ważnymi elementami na zajęciach są: klaskanie, tupanie, podskoki, gesty, krzyk, wykonywanie rytmicznych ruchów ciałem, maszerowanie.
- EDUKACJA PRZYRODNICZA I EKOLOGICZNA
W edukacji przyrodniczej wykorzystując różnorodne treści i materiały wyposaża się dzieci w podstawową wiedzę, ale przede wszystkim istotne jest rozbudzenie w dzieciach szacunku do otaczającego świata i wzmacniania potrzeby dbania o to co nas otacza. Na zajęciach skupiamy się na zapoznanie z przyrodą i niektórymi gatunkami roślin, tworzenie warunków do podejmowania przez dzieci działań twórczych, wykorzystanie owoców natury (kasztanów, żołędzi, liści), a także obcowanie z przyrodą poprzez zabawy, wycieczki, spacery, obserwację środowiska przyrodniczego w danej porze roku.
- ROZWÓJ MANIPULACYJNY I KONSTRUKCYJNY
Celem zabaw konstrukcyjnych jest: doskonalenie funkcji wzrokowo-ruchowych, pobudzanie wyobraźni, skupienia uwagi, odpowiedniego stymulowanie do postukiwania, przekładania z ręki do ręki, rzucania, wkładania, nakładania, turlania, otwierania, zamykania. Dzieci budują konstrukcje z klocków miękkich, twardych, o zróżnicowanej wielkości i strukturze. Podejmują próby poprawnego władania i dopasowywania klocków. Układanie prostych drewnianych układanek, puzzli, zabawy piramidami, wkładanie obręczy.
- ZABAWY DYDAKTYCZNE
Zabawy dydaktyczne w żłobku mają na celu wspieranie rozwoju dziecka na płaszczyźnie poznawczej, emocjonalnej, społecznej i motorycznej. Ich zadaniem jest zachęcenie dziecka do poznawania i odkrywania świata, różnymi zmysłami. Dzieci poprzez odpowiednią stymulację poznają nowe umiejętności, a to pobudza ich do rozwijania wyobraźni i kreatywności.
- ZABAWY TWÓRCZE
Zabawy twórcze mają za zadanie dostarczyć dziecku satysfakcję, przyjemność z osiągniętego celu, pobudzić wyobraźnię, kształtować zdolności manualne. Budzenie zainteresowań technicznych poprzez twórczość plastyczną wzmacnia poczucie wartości u dziecka, pomaga mu uwierzyć we własne siły i uczy cierpliwości. Zabawy, które kończą się stworzeniem jakiegoś „dzieła” to głównie rysowanie, malowanie, wydzieranie, lepienie, wykorzystując różne techniki i pomoce dydaktyczne. Każde dziecko ma założoną własną teczkę z pracami plastycznymi, którą otrzymują kończąc przygodę ze żłobkiem. A podczas pobytu w żłobku wszystkie prace są eksponowane na tablicach.
- ZAJĘCIA TEMATYCZNE
Podstawową formą aktywności dzieci w żłobku jest ZABAWA, dzięki niej dziecko poznaje siebie i otaczający świat. Uczymy przez zabawę: odgrywania ról, naśladowania, powstają kąciki tematyczne. Treść zabaw jest zróżnicowana i stale wzbogacana.
- ZAJĘCIA KULINARNE
Zajęcia kulinarne cieszą się w naszym żłobku dużym zainteresowaniem. Żłobkowicze z zaangażowaniem zakładają fartuszki, czapki kucharskie i podejmują się przygotowywania różnych potraw m.in. sałatki owocowe, pieką babeczki, kroją, smarują, rozdrabiają, ubijają, mieszają. Towarzyszą opiekunkom podczas całego procesu kulinarnego, bacznie się przyglądają, dotykają konsystencji potraw, sprawia im to dużo radości i satysfakcji z poznawania czegoś nowego. Czerpią radość ze wspólnego przygotowywania potraw a potem degustowania.
- BAJKOTERAPIA
Zajęcia z bajkoterapii realizujemy codziennie, poprzez czytanie właściwie dobranych bajek, często związanych z tematem zajęć, a często jest to spontaniczne czytanie na prośbę dziecka. Świat bajek rozwija wyobraźnie, poszerza wiedzę oraz wzbogaca słownictwo. Czytanie zbliża, łączy, pozytywnie wpływa na przezwyciężanie lęków, dzieci zaczynają rozumieć swoje uczucia, świat, w którym żyją. Bajki to również relaksacja i odpoczynek, ograniczenie stresu czy napięcia emocjonalnego, budowanie dobrego samopoczucia.
W naszym programie edukacyjnym uwzględniamy pory roku, polskie tradycje narodowe, święta, urodziny dzieci i inne wydarzenia zgodnie z zaplanowanym kalendarzem na dany rok szkolny.
Podczas pobytu w żłobku dzieci mają możliwość korzystania z ogrodzonego placu zabaw, który jest dostosowany do dzieci do lat 3 i posiada odpowiednie atesty.
Najważniejsze zadania w naszym żłobku:
- Adaptacja w żłobku
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci uwzględniając porozumiewanie się z rówieśnikami i dorosłymi oraz zgodne i twórcze funkcjonowanie w zabawie
- Kształtowanie czynności samoobsługowych oraz utrwalanie nawyków higienicznych
- Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fycznej dzieci
- Rozwój manipulacyjny i konstrukcyjny
- Rozwój poznawczy i rozwój mowy
- Szanowanie środowiska, w którym żyjemy
- Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem
- Wychowanie przez sztukę- różne formy plastyczne
- Odkrywanie i rozwijanie muzycznych zdolności dziecka
- Doskonalenie systemu wspierania rozwoju każdego dziecka i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Rozwój zainteresowań dzieci
- Organizacja wydarzeń żłobkowych i środowiskowych we współpracy z rodzicami
- Współpraca z rodzicami i wspieranie rodziny w wychowywaniu dzieci